"KIWI CAN DO"

Tamaki Maori Village 11 februari

Publicerad 2013-02-12 04:35:49 i Allmänt,

Vi är precis hemkomna från en guidning in i Maoriernas värld. Jag kan inte säga annat än att det var riktigt kul och ta del av deras kultur! Bra spenderade pengar enligt min mening. Det började med att vi hämtades upp av bussen Wake, vilket även betyder kanot på maoriska. Turen var med oss och vi hade en dunder mysig guide som satt och sjöng för oss medan vi paddlade på. Paddlingen kanske inte riktigt fick bussen att gå snabbare utan snarare en symbolik, men ja vad gör man inte för att få åka fort? På plats i Tamaki Heritage bjöds vi in till fredsritualer, danser och lekar. Vi hade även en utsedd hövding till vår ”stam” som vi fick följa. Dumt nog var kriterierna för att kunna bli hövding att man skulle kunna spela cricket och vara en vuxen man, vi kände redan då på oss att oddsen sjönk för vår del… jag menar ingen av oss kan ju cricket! Trots denna lilla stämningsdödare hade vi en riktigt bra eftermiddag. Nu kan vi både pricka av att äta musslor, se en äkta maroian och äta mat lagad på maoriskt vis från vår lista. Maorierna är riktigt bra på att spärra upp ögonen och räcka ut tungan så lång det bara går. Tråkigt nog fick vi inte någon bild som gjorde denna förmåga rättvisa så ni tvingas helt enkelt åka hit om ni vill se det! Jag har under ett par dagar funderat över huruvida ”tatueringarna” vissa här har i ansiktet verkligen är på riktigt eller om de bara är fejk. Som tur är har jag nu fått svar på min fråga så att jag kan gå vidare! Tro det eller ej men maorierna har faktiskt riktiga tatueringar i ansiktet. Nu ska vi dock inta sängarna i klass med en studsmatta eller kanske snarare ett golv, men vi fick i alla fall en halvtimmes gratis Wi-Fi! Cheers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från en liten stad i Småland som i höstas var i Norge för att leta efter det berömda guldet. Vi lyckades hitta det på en korvfabrik där vi jobbade dag och natt. Efter guldsökandet i väst är vi redo för äventyr. I början av februari flyger vi från Arlanda för att åka till Nya Zeeland. Se upp alla hobbits, kiwis, surfare, vulkaner och jordbävningar för här kommer vi! Ha det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela