"KIWI CAN DO"

Dajabon 19 april

Publicerad 2013-04-20 18:23:24 i

Efter att ha spenderat några dagar fightandes med sanden kände vi att vi behövde lite variation. Och att byta strand skulle inte vara nog....med ett sug efter mango började vi bege oss mot närmsta marknad. Inte vilken marknad som helst utan en marknad som är lokaliserad på gränsen mellan Dominikanska och Haiti. Med lite research i bagaget stoppade vi lite pengar i fickan och lämnade allt som heter värdefullt hemma.

Att ta sig till staden Dajabon som marknaden hölls i var inga problem men det tog oss ett bra tag att förstå var marknaden höll hus...Det var nämligen så att man var tvungen passera millitären ut på den bro som sammanlänkar länderna för att sedan svänga av mot marknaden. Ja på bron sprang folk omkring med skottkärror fyllda av saker och man fick en känala av kalabalik. Man möttes verkligen av en riktig kulturell krock eftersom det enbart är under denna marknad som länderna intigrerar med varandra. Jag kan säga att det var den absolut galnaste marknaden jag någonsin varit på!

Över allt satt folk och försökte sälja saker allt ifrån kläder, leksaker till mängder av mat. Som en vit blond tjej fick man en hel del lustiga blickar. Jag va en ailien. Eller så var det helt enkelt så att de beundrade mina shorts och min svarta t-shirt...ja vad vet jag? Bara efter 10 minuter på denna marknad var både jag och Lisa helt trötta i huvudet av allt folk som gick runt och skrek. Det allra sjukaste är när man mitt från ingensatns blir stångad av en halvt levande tupp! Den kacklade och va varm men hängde upp och ned i ett stadigt grepp av en tant...

Riktigt glad är jag att vi fick uppleva denna marknad för jag har då aldrig sett något liknande! Man vältes nästintill när man skulle försöka ta sig därifrån på grund av alla skottkärror och "huvudhinkar". Ja, det var GALET! Men vi lyckades erövra mängder av tomater och mango så jag är nöjd.

Nästa destination; Sosua.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från en liten stad i Småland som i höstas var i Norge för att leta efter det berömda guldet. Vi lyckades hitta det på en korvfabrik där vi jobbade dag och natt. Efter guldsökandet i väst är vi redo för äventyr. I början av februari flyger vi från Arlanda för att åka till Nya Zeeland. Se upp alla hobbits, kiwis, surfare, vulkaner och jordbävningar för här kommer vi! Ha det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela