"KIWI CAN DO"

Livet i Afrika

Publicerad 2013-05-16 14:09:00 i Allmänt,

Ja, som många av er søkert redan vet så ør jag i Moshi i norra Tanzania just nu. De senaste veckorna har jag jobbat i en skola som heter KYGN (Kilimanjaro young girls in need). Mitt jobb dar ar att hjølpa lararna genom att ta med några barn och hjalpa dem. Vi leker ocksa med dem en hel del och ger dem uppmarksamhet. Vi kæper med oss bananer varje morgon sa att alla barn far en banan och en skal med grot i skolan. For vissa av dem ar detta det enda de far att ata under dagen. Darfor ar det viktigt. Trots att skolan heter vad den gor sa ar det inte bara utsatta tjejer dar. Fran borjan var det sa men det finns sa manga barn som behover var hjalp nu. Innan jul sa var det 50 barn i skolan – i januari var det 217! Det ar bade killar och tjejer nu och barnen ar helt underbara! Vissa bor på barnhem for att de blivit utnyttjade sexuellt och/eller deras foraldrar ar doda. Andra bor hemma hos sina foraldrar. Barnen ar mellan 3 och 9 år och kunskapsnivan varierar rejalt. En vanlig dag har ser ut sa att jag gar upp och kakar frukost for att klockan 7.15 bli upphamtad av var Dalla-dalla (minibuss ala Afrikastil, ska forsoka fa en bild på den och visa nagon dag). Sedan hamtar vi upp barnhemsbarnen, lararna, andra volontarer och sedan stannar vi och koper bananer. 1,5 timme senare ar vi framme vid KYGN. Sedan har vi nagra timmars jobb och lek dar innan vi återigen hoppar in i var Dalla-dalla och aker tillbaka till Hoff. Da ater jag lunch och sedan vill man bara vila lite for att man ar sa slutkord. Sedan hittar jag på nagot, typ springer, gar pa stan eller hanger med alla andra har. Vid klockan 18 far vi middag har pa hostelet och sen ar det kvallsaktivitet. Sa ser alltsa en vanlig vardag ut har i Moshi for moi! Jag trivs jattebra trots att den forsta veckan var sjukt tuff. Vi tog HIV-test pa alla barn och jag forsokte ta in alla nya intryck. Nu nar jag hunnit vanja mig och blivit lite tuffare gillar jag det har jattemycket. Men det ar tufft att komma hit och inse att folk faktiskt bor i hus utan tak, barn under 5 ar kan vara HIV-positiva och att allt ar sa extremt efter har (vagar, hus, teknik mm). Ursakta for ett valdigt låååååååångt inlagg och konstigt språk (danskt tangentbord…)!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från en liten stad i Småland som i höstas var i Norge för att leta efter det berömda guldet. Vi lyckades hitta det på en korvfabrik där vi jobbade dag och natt. Efter guldsökandet i väst är vi redo för äventyr. I början av februari flyger vi från Arlanda för att åka till Nya Zeeland. Se upp alla hobbits, kiwis, surfare, vulkaner och jordbävningar för här kommer vi! Ha det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela