"KIWI CAN DO"

11 maj

Publicerad 2013-05-12 01:11:00 i Allmänt,

Sista kvällen i Bayahibe och jag är sitter här och letar efter en go pro kamera...inte för att jag tror jag kommer köpa en men jag skulle så gärna vilja visa er allt vi ser. (Ja det är alltså en kamera som man kan ha under vattnet jag pratar om.) Eftersom jag nu inte äger en sådan kamera eller foton från våra dyk överhuvudtaget får jag bäst jag kan försöka förklara det för er.

I onsdags rivstartade jag och Lisa med hela 3 dyk. Vi började med två "vanliga" dyk där det bjöds på fina koraller och fiskar men dessa var ingenting mot det vi hade framför oss. Efter några timmars vila promenerade vi tillbaka till dykar shoppen redo att göra vårat första natt dyk. Ja som ni kanske förstår dyker man då när det är mörkt ute utrustad med en ficklampa för att kunna se.

En höjdpunkt under detta dyk var när vi fick en muräna äta en fisk. Ja det kanske låter simpelt för er men vi lyckades se den precis när den attackerade en fisk, vad är oddsen? Det var hur ballt som helst! Muränan slog knut om sig själv för att hålla fisken på plats och slukade den sedan hel efter en stunds kampande. I slutet på dyket satte sig alla ned i sanden och vi slog av våra ficklampor, där har vi nästa höjdpunkt. Så fort man vevade med handen började dessa små djur lysa upp i vattnet och det kändes som man satt under en stjärnhimmel. För det var verkligen massor av dem! Nu har jag äntligen fått se de-små-lysdjuren-jag-inte-minns-namnet-på som vi missade på Nya Zeeland.

Igår (fredag) begav vi oss till den helt underbara dykarplatsen Peñon. Inte nog med att vi hade en riktigt rolig dykar instruktör så hade vi även turen att få se *trummvirvel* en HAJ. Nu kanske ni ser en halv meter lång liten sak framför er, en icke!! Detta var en 2 meter lång livslevande haj! Det var en nurseshark som inte attackerar människor så ni kan andas ut. Ja behöver jag säga att vi var uppe i extas efter detta? Känslan av att vara helt fri, under vatten toppat med att precis sett en haj är svår att slå. Lycka helt enkelt!

Vi trodde vi nådde toppen där men idag begav vi oss ut på vårt sista dyk för denna gång och det var galet! Detta dyk toppar alla 9 övriga jag har gjort. Jag har helt enkelt gjort mitt första vrakdyk! Tänk er känslan av de första scenerna ur Disney filmen Atlantis precis så kändes det. Känslan av att närma sig vraket var verkligen mäktig. Vi simmade 40 meter under vattenytan genom olika rum och man njöt verkligen av varenda sekund! Det var hur coolt som helst och som sagt önskar jag att vi hade kunnat fånga dessa ögonblick på bild så ni hade kunnat få se lite av det.

Där har ni lite av det vi sett de senaste dagarna. Nästa destination är Be Live Hotell i Punta Cana. Med andra ord skriker det all inclusive. Med andra ord lär ni inte höra ifrån mig de kommande dagarna då jag lär vara bänkad vid buffén. Inte helt fel om ni frågar mig.

So long! // Anna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är två tjejer från en liten stad i Småland som i höstas var i Norge för att leta efter det berömda guldet. Vi lyckades hitta det på en korvfabrik där vi jobbade dag och natt. Efter guldsökandet i väst är vi redo för äventyr. I början av februari flyger vi från Arlanda för att åka till Nya Zeeland. Se upp alla hobbits, kiwis, surfare, vulkaner och jordbävningar för här kommer vi! Ha det!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela